Cxense Display

Drikkeskyr med banan, appelsin og mandel

Jeg tror, det er de færreste, der ikke har hørt om skyr… og jeg antager, at de som er fans af skyr er det pga. det relativt høje proteinindhold.
Producenterne har også bemærket fascinationen og set sit snit til at friste os og tjene penge på alverdens skyr-produkter. Eller nok nærmere “skyr”-produkter… for hvis man ser nærmere på mange af varedeklarationerne, er det ikke mange af skyr’ens fordele – eller i det hele taget skyr – der behøver være tilbage i produkterne, for at producenterne ikke holder sig tibage med store overskrifter hvori “skyr” indgår. Jeg nævner i flæng.. skyr-is, skyr-dressing, drikkeskyr, skyr-sirup etc.
SKYR-SIRUP??!! Der er selvfølgelig ikke skyggen af skyr i skyr-sirup, og vi må ikke bilde os ind, at siruppen per definition bliver sundere, bare fordi den hedder noget med skyr.

I en neutral og usødet skyr er der 11 gram protein pr. 100 gram.
I en skyr is er der omkring 3 gram protein pr. 100 gram – hvilket er det samme som ganske almindelige is, som er lavet på fløde eller mælk. Til gengæld er der proppet en masse sukker, e-numre og kunstige sødemidler i.

Det er i øvrigt helt det samme, som gør sig gældende med frozen yoghurt. Det er er altså heller ikke sundere end almindelig is. Den eneste forskel er, om der er brugt mælk eller syrnet mælk – sukkerindholdet er det samme. Og lad mig slet ikke komme ind på toppingen… 😀

Sådan er det jo med mange produkter, og det kan være en jungle at finde rundt i, men man kommer langt ved ikke bare at lade sig friste/narre af en overskrift og en flot emballage, men ved faktisk at vende produktet om, og læse hvad der rent faktisk er i. Mange vil sikkert blive overraskede. Og ikke på den gode måde.
Ved at vælge økologisk, kommer man langt, og vælger man en samtidig en masse e-numre, farvestoffer, kunstige sødemidler fra, men ved at lave maden selv, ved man præcis, hvad man vælger at proppe i munden. 🙂

Derfor har jeg lavet en hjemmelavet drikkeskyr. Tag godt imod “Køkkenet på Kvisten Drikkeskyr”, som er til at gennemskue – er uden bras – og som smager virkelig dejligt.

Drikkeskyr med banan, appelsin og mandel:
– 2 dl skyr
– 2 bananer (gerne frosne)
– 1 øko appelsin
– 10 bagte mandler

Skær skrællen af appelsinen og kom appelsinkødet og resten af ingredienserne i en blender og blend grundigt.
Tilsæt evt. lidt revet appelsinskal, hvis det ønskes. 🙂

Velbekomme. 🙂

Prøv også min drikkeskyr med banan, kanel og hasselnød. 🙂

Note: At bage mandler og nødder fremhæver smagen…

Vejledning til bagte mandler:
Bag mandlerne i 15 minutter ved 150 grader almindelig ovn.


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *