Cxense Display

Frikadelleburger med skyr-remoulade, sukkerfri syltede agurker og rødkål med granatæble

For et stykke tid siden skrev jeg “sundhedsoptimeret frikadelleburger” på listen over opskrifter, jeg ville udvikle… Og så udspillede den yderst uheldige frikadelle-sag sig i Randers kort tid efter.
Jeg har valgt at vende det til noget positivt, da det her må være løsningen for alle. Lav jeres frikadeller selv, hvis I eller jeres børn ønsker frikadeller – og brug selvfølgelig Køkkenet på Kvistens lækre, sundhedsoptimerede opskrift! 😀
Der er skjult sundt og grønt i frikadellerne, som jeg alligevel godt tør kalde børnevenlige, da intet barn vil gætte det. 🙂

Rødkålen er sukkerfri og i stedet lavet på enten kokossukker eller sukrin gold, så vi slipper for uhensigtsmæssig stigning af vores blodsukker og andet skidt. Derudover har jeg tilsat appelsin og granatæble, som giver et særligt lækkert præg, som jeg er ret vild med. 🙂

De syltede agurker er lynhurtige at lave og er også uden sukker.

Remouladen er ikke hjemmelavet, men hjemmrørt med skyr, som gør, at den tager et minut at lave, og indeholder en masse proteiner – win win! 🙂

De grove burgerboller er den helt perfekte burgerbolle, hvis du spørger mig – og samtlige gæster jeg har serveret dem for igennem tiden. Men forbered dig på at blive yderst kritisk overfor andre burgerboller fremover. ;D

Alt i alt bliver det til verdens bedste frikadelleburger, som jeg håber, vil gå viralt, som den anden, men langt mere positive frikadelle-sag i Randers. 😀

Frikadelleburger i grove boller med hjemmerørt skyr-remoulade,
sukkerfri syltede agurker og rødkål med granatæble:

Frikadeller med skjult grønt:
– 500 gram hakket svine og kalvekød
– 2 æg
– 1 løg, fintrevet eller blendet
– 1 squash, revet
– 1 gulerod, revet
– 1 dl mælk eller danskvand
– 1 dl grovvalsede havregryn
– 2 tsk. himalayasalt
– friskkværnet peber
– evt. smagsneutral kokosolie til stegning

1. Rør kødet sejt med salt i hånden eller i en røremaskine inden resten af ingredienserne tilsættes. Dét er hemmeligheden bag en god, saftig frikadelle, da det gør det muligt for farsen at suge mere væske.
2. Tilsæt resten af ingredienserne og rør det grundigt sammen.
3. Lad farsen hvile i køleskabet i en times tid.
4. Form frikadellerne med en ske og håndfladen og bag dem ved 225 grader varmluft i ca. 25 eller steg dem ved middel varme i smagsneutral kokosolie til de er færdige indeni og har en perfekt stegeskorpe.
Kom ikke for mange frikadeller på panden af gangen, og lad være med at vende dem hele tiden – steg dem færdige på den ene siden, inden du vender dem.

Rødkål:
– 400 gram rødkål, snittet
– 1 dl kokossukker eller sukrin gold
– saft og skal fra en øko appelsin (riv og brug kun den yderste, orange skal)
– 1/2 dl æbleeddike
– saften fra et granatæble (halver den og pres saften ud i en skål. Si evt. “klumperne” fra)
– 2 tsk. himalaysaltsalt
– 1 spsk. smagsneutral kokosolie
– evt. en kanelstang

Svits rødkålen i smagsneutral kokosolie i en gryde. Tilsæt kokossukker og derefter resten af ingredienserne og lad det simre i en times tid ved svag varme.

Sukkerfri agurkesalat:
– 1 agurk
– 1 dl æbleeddike
– 1 dl vand
– 1 dl sukrin gold eller kokossukker
– 1 tsk. himalayasalt
– friskkværnet peber

Kom alle ingredienserne i glås med låg og ryst det sammen og stil det på køl i minimum en halv time (gerne længere).

Hjemmerørt skyr-remoulade:
– 1 dl skyr
– 1 dl piccalilly (remoulade puré som kan købes i Føtex)
– evt. 1 spsk. mayonnaise for en rundere smag
– et drys himalaysalt

Bland det hele sammen.

Find opskriften på de bedste grove burgerboller HER

Nu har du den samlede opskrift på den perfekte frikadelleburger og der er vist ikke andet at sige en velbekomme. 🙂

TILFØJ VARER TIL KURV:
Himalayasalt, øko
Smagsneutral kokosolie, øko
Kokossukker 500 gram, øko
Sukrin gold


2 kommentarer

  • Lækkert, jeg elsker rødkål, men jeg vil gerne udfordre din påstand om sukkerfri. Kokossukker indeholder lige så mange kalorier som roesukker, men bare det smager godt 🙂

    • Hej Jenny. Dejligt!

      Jeg går ikke op i antal af kalorier. For mig handler det om, at vi får noget næring og en masse kroppen kan bruge til noget, på de kalorier vi indtager.:)

      Kokossukker er langt sundere og bedre for os almindelig sukker. Kokossukker har et glykæmisk index på 35, hvilket betyder det påvirker vores blodsukker langt mindre end almindelig sukker, som har et glykæmisk index på 100 – altså det højeste på skalaen. Almindelig sukker stresser og sætter kroppen på overarbejde, imens kokossukker giver os en langt mere hensigtsmæssig stigning af vores blodsukker, og så indeholder det, modsat almindelig sukker, næring, vitaminer og mineraler. 🙂

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *