Cxense Display

Jordbær-rabarber marmelade med chiafrø

NEM, SUND OG LÆKKER MARMELADESå begynder rabarberne at indfinde sig rundt omkring, og det skal udnyttes. Derfor lavede jeg denne nemme, lækre marmelade den anden dag. Den er hurtig at lave, sukkerfri og lavet på chiafrø, som er et lille vidunder frø propfyldt med sundhed.

Find mit tidligere opslag om chiafrø under “Tips og Tricks”.
Ellers er der et lille uddrag om chiafrøenes gavnlige egenskaber sidst i dette opslag.

På grund af sit høje indhold af fibre, suger chiafrø op til 12 gange sin egen vægt, hvorfor de egner sig perfekt til hjemmelavet marmelade.

JORDBÆR-RABARBER MARMELADE MED CHIAFRØ:
– 300 gram rabarber
– 300 gram jordbær
– Ca. 2 dl sødning (jeg brugte sukrin)
– 2 vaniljestænger
– 4-5 spsk. chiafrø
– revet skal fra en øko citron

1. Fjern kornene fra vaniljestængerne og kom både korn og stænger i en gryde sammen med jordbær, rabarber og citronskal.
2. Lad det koge op, og lad det derefter simre i ca. 10-15 min. til jordbær og rabarber er udkogte.
3. Tilsæt sødning og smag til indtil marmeladen har den sødme, du ønsker. Jeg brugte sukrin, men honning, sirup osv., kan også bruges.
4. Ønsker du en mere syrlig marmelade, tilsættes lidt citronsaft fra øko citronen.
5. Tilsæt chiafrø til sidst. Lad marmeladen køle af, inden du kommer den på glas og på køl.

Tip: Prøv den evt. i mine bananpandekager – opskriften på dem ligger under “morgenmad”.

Velbekomme. 🙂

Uddrag fra mit opslag om chiafrø:
“Chia er små frø, som er rige på omega-3-fedtsyrer og fibre. Gram for gram indholder chiafrø 8 gange mere omega-3 end laks, 4 gange flere fibre end hørfrø, 30% flere antioxidanter end blåbær og 15 gange mere magnesium end broccoli!!!!”


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *