Cxense Display

Kiks ala Digestive

Kiks ala Digestive

Kiks ala Digestive

Hvis du kan lide Digestive kiks, så er jeg ret sikker på, de her sprøde, veganske, sundhedsoptimerede kiks uden raffineret sukker, mel og komælk vil falde i din smag.

Kiksedejen tager mindre end fem minutter at bikse sammen og derefter skal den bare rulles ud og bages – det er faktisk næsten lige så nemt som at købe en pakke Digestive kiks. ;D Det er i hvert fald bedre for dig og din krop!

Kiksene er fyldt med næring, fibre og sunde fedtstoffer og de indeholder kokossukker, som modsat almindelig sukker, indeholder mineraler såsom kalium, magnesium, zink og jern, samt indeholder flere typer af B- og C-vitamin. Derudover har almindelig sukker et glykæmisk index på næsten 100, og kokossukker har et glykæmisk index på 35, hvilket betyder, at det tager længere tid at fordøje end almindeligt sukker og giver derfor en mere jævn blodsukkerstigning.

Kiks ala Digestive:

– 125 grovvalsede havregryn (der er flere fibre i)
– 75 gram mandler
– 50 gram kokossukker
– 1 tsk. natron
– 60 gram smagsneutral kokosolie
– 3 spsk. (50 gram) valgfri mælk (jeg brugte mandelmælk)
– en god knivspids himalayasalt

Vejledning:

1. Kom havregryn, mandler, kokossukker, natron og himalayasalt i en blender og blend det til en fin mel.
2. Smelt kokosolien og bland den i havreblandingen. Bland også mandelmælken i.
3. Stil dejen på køl til kølingen af kokosolien gør dejen fast nok til at den kan rulles ud med en kagerulle mellem to stykker bagepapir. Dejen skal rulles helt tyndt ud – ca. 1/4 centimeter.
4. Bag dejen i ca. 15-20 minutter ved 160 grader varmluft til de er gyldne (kiksene bliver først sprøde, når de er kølet ned).
Så snart kiksene tages ud af ovnen, skæres eller udstikkes de i den form og størrelse du ønsker (brug evt. et glas). Kom derefter kiksene på en bagerist (ikke bageplade), så de kan køle af og blive sprøde.

Velbekomme. 🙂


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *