Cxense Display

Salat med grønne linser, æble, avocado, gedeost og valnødder

Hej alle sammen, Cille her…
Forleden lavede jeg denne lækre (og ret grønne) sommersalat, som er rig på protein og sunde fedtstoffer, som smører ens hud og led indefra – og så smager den hammer godt. Salaten er lavet på en bund af rucolasalat og grønne linser. Jeg bruger grønne linser, fordi de har en dejlig smag og et proteinindhold på 26 gram protein pr. 100 gram. Linser er med andre ord sublime, hvis man gerne vil have et højt proteinniveau i sit måltid, men helst vil undgå kød af etiske, sundshedsmæssige eller økonomiske grunde – samtidig mætter de rigtig godt.
Det passer perfekt, at linserne koger, imens man snitter grøntsagerne.

Ingredienser til en stor portion (for mit vedkomne frokost + aftensmad):
– Rucola salat
– 2 dl Grønne linser
– En halv agurk
– 1 avocado
– 2 forårsløg
– 1 dansk æble
– En smule gedefeta
– Drys med valnødder, ristede pinjekerner eller hvad du foretrækker
– En smule havsalt + peber på toppen
– Evt. lidt pesto eller olivenolie på toppen. (Se opskriften på verdens bedste pesto aller nederst i dette opslag).

1. Sæt linserne til at koge (cirka 30 minutter).
2. Snit grøntsagerne.
3. Fyld bunden med rucola salat.
4. Skyl linserne under lidt kold vand, så de ikke er dampende varme.
Hæld linser ovenpå salaten og pynt.
4. herefter med de andre grøntsager.

God fornøjelse

Cille.

VERDENS BEDSTE PESTO:
– Et bundt økologisk basilikum
– Et bundt økologisk persille
– 2 dl god olivenolie
– 3 fed hvidløg
– 75 gram pinjekerner
– 75 gram god parmesan ost
– 1/2 spsk. honning
– 1/2 spsk. citronsaft
– ca. 1/2 tsk. salt
– lidt friskkværnet peber

1. Rist pinjekernerne på en tør pande til de tager farve.
2. Vask krydderurterne og brug alle bladene.
3. Bland det hele sammen i en blender og blend (eller en foodprocessor, hvis man har sådan én – kommer an på, hvilken konsistens, man ønsker).


Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *